مریم نادری – استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

صدیقه خدابنده – مدرس، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده مقاله:

مقاله حاضر با هدف بررسی مولفه های امور خیر در کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انجام شده است. مولفه های امور خیر که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است شامل همکاری، دگریاری، وقف، همدلی، تعاون، احسان، نوع دوستی و مشارکت اجتماعی است. بدین منظور با بهره گیری از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا، کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-1394 به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شامل: جدول فراوانی و درصد) استفاده شد. یافته های بدست آمده از پژوهش حاضر دلالت بر آن دارد که در کتاب های اجتماعی ابتدایی به برخی از مولفه های امور خیر مانند همکاری، همدلی، مشارکت اجتماعی، نوع دوستی بصورت ناقص و گذرا توجه شده است و برخی از مولفه های تعیین شده به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین طبق نتایج این پژوهش متن، تصاویر، فعالیت ها، کتاب های مطالعات اجتماعی به بطور شایسته به مولفه های امور خیر نپرداخته است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها رویکرد انسان گرایی و معنویت گرایی به عنوان یک جریان فکری در امر آموزش رسوخ کرده است. در این کشورها مشارکت در امور خیر و فعالیت های خدماتی و اجتماعی داوطلبانه در مدارس شکل گرفته است. متخصصان برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان، از کتاب های درسی یا سرفصل های تعیین شده همراه با روش تدریس معلمان که نقش مهمی در درک صحیح از امورخیر و انجام آن دارد کمک گرفته اند.

کلیدواژه ها:

امور خیر ، انسان گرایی ، معنویت گرایی ، تحلیل محتوا ، کتاب مطالعات اجتماعی ابتدایی

 

 

«برای دریافت متن کامل مقاله در سیویلیکا کلیک کنید»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.