اداره موقوفه

پدیدآور: علی مسعودی

: چکیده

هر چند با تصویب آئین نامه اجرائی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه در مورخه ‌‌63/10/2‌‌ شخصیت حقوقی سازمان وقف پذیرفته شده است ، اما چون در نوشته های فقهی و حقوقی این موضوع چندان شکافته نشده است ، برای تبیین موضوع ابتدا شخصیت حقوقی وقف را از دیدگاه فقه و فقها و سپس از دیگاه حقوق موضوعه مورد مطالعه قرا می دهیم.در میان فقهای امامیه در مورد عقد یا ایقاع بودن وقف سه نظر وجود دارد ، که یکی از آنها عبارت از : این که وقف عقد است مطلقا و لذا قبول در تمامیت وقف موثر است . استدال این گروه چند چیز است :اجماع اصحاب بر این که وقف قسمی از عقود است همچنان که نظر صاحب مسالک و جامع المقاصد چنین است . اینکه وقف احتیاج به قبول دارد و هرچه که نیاز به قبول داشته باشد عقد است . اما کبری واضح است. اما صغری بخاطر این که اصل عدم دخول شی در ملک انسان بدون رضایت می باشد . بدون قبول ، شک در انتقال مال موقوف از مالکیت واقف پیش می آید که محل اجرای استصحاب مالکیت واقف است.دقت در یکایک احکام فردی و اجتماعی اسلام مثل نماز ، انفاق، ایثار، جهاد و …. این حقیقت را آشکار می سازد که جهت گیری کلی این احکام به سوی تثبیت و تکامل نفس ملکوتی انسان است. وقف یکی از احکامی است که با همین هدف تشریع شده است. شخص واقف که قسمتی از اموا ل و دارایی خودرا برای استفاده دیگران وقف می کند و علیرغم میل قلبی به ثروت با اجرای صیغه وقف آن را از ملک خود خارج می کند در واقع انگیزه ای والاتر او را به این عمل واداشته است، این انگیزه همان تمایل به جاودان شدن و توجه عمیق به ذات ملکوتی خویش است . وقف تنها استثنایی است که در ابدی کردن مالکیت وجود دارد و به همین جهت است که وقف صدقه جاریه بوده و اسلام سفارش می کند که : اگر می خواهی مالکیت و اموالت در اختیارت باشد آن را در راه خدا وقف کن.

کلیدواژه‌ها: مدیریت،نظارت،وقف،موقوفه،مالکیت،واقف،سازمام اوقاف وامور خیریه

منبع:https://ganj-edge.irandoc.ac.ir/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *